Serie Bibliotecología y Gestión de Información: Envíos recientes
Mostrando ítems 61-80 de 125
-
Serie N° 60: Formación de Bibliotecarios en Chile (1939 - 1972): Influencia Estadounidense.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-08)Any profession arises inside a country for diverse specific needs that appear in the course of his existence. In case of the Librarians, the motivations of the creation of a formal instance for his education are deeply ... -
Serie N° 59: Bibliotecología Forense: El aporte de la Bibliotecología a la Investigación Criminal.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-07)This article talks about the science undergoes changes of library science in regard to supporting the criminal investigation. After a brief look at other sciences that eventually form the character of forensics, such as ... -
Serie N° 58: El papel del Estado en el fomento del libro y la lectura.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-06)The author develops a justification for the leading role of the state as coordinator of a public policy to promote books and reading, based on the ideas of integral development and human rights. These have forced democratic ... -
Serie N° 57: Tesauros y Web Semántica: Diseño metodológico para estructurar contenidos Web mediante SKOS-Core.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-05)Basic concepts about thesauri construction and markup models for electronic thesauri are reviewed. Based on the analysis of the thematic content of the website "Chile para Niños" by means of the software ThManager, we ... -
Serie N° 56: Recursos de información en español sobre prevención y actuación en casos de desastre en bibliotecas y archivos.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-04)The purpose of this collection of bibliographic information resources on prevention and disaster action in libraries and archives, is a comprehensive selection of those materials available through the Internet, which might ... -
Serie N° 55: Gestión de recursos culturales en bibliotecas comunitarias: una propuesta de servicio.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-04)The paper present the work of community libraries centered on the idea of building different cultural spaces in the community and with the community. To do this are capable of channelling that cast - intra and extra ... -
Serie N° 65: Las revistas científicas latinoamericanas en el ISI Web of Science: una opción para académicos e investigadores.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2011-05)Directory of Latin American journals indexed in ISI Web of Science in the areas of Science and Technology, Arts and Humanities and Social Sciences. It includes the Web site of each of the 283 publications and indicates ... -
Serie N° 64: Reconocimiento Visual por Referencia, componente de la percepción en la Experiencia de Usuario.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2011-04)This paper presents an approach about how our perception works through a recognition by reference process in the human computer interaction processes through a graphical user interface. -
Serie N° 63: El Bibliotecario y el lector en la mirada Mistraliana.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2011-03)Gabriela Mistral prominent Chilean Nobel Prize for Literature, was a poet, diplomat and teacher. During her lifetime she was linked to education, the world of books, reading and the creation of public libraries. In her ... -
Serie N° 62: La invisibilidad de la información en Protección Civil: Reflexiones post-terremoto. El caso de la Oficina Nacional de Emergencia del Ministerio del Interior ONEMI.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-10)After the earthquaker occur the 27th, it is necessary to see if in Chile they have presence Civil Protection through the internet, in comparison with the other ones that we know they exist. This document make brief revision ... -
Serie N° 61: Propuesta metodológica para la evaluación de la calidad de los servicios en una biblioteca central universitaria.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-09)This Article presents a customer satisfaction measurement tool to determine the agreement index with a public University's Library Service. The statistic is taken from a representative student sample, and it gives the main ... -
Serie N° 54: Videojuegos, videojugadores y bibliotecas públicas.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-03)It presents the stages of historical development of video games and associated technologies. It gathers opinions from gamers and librarians regarding the feasibility of introducing gaming as material or service in public ... -
Serie N° 53: Usos de Twitter en la Educación Superior.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2010-01)Twitter is presented as microblogging platform and raises some potential uses in higher education, according to the suggestion in the literature. Along with this we review some applications that extend the basic functionality ... -
Serie N° 52: Productividad científica en la Universidad Tecnológica Metropolitana en el período 2008-2004. Proposición de área prioritaria.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2009-12)La producción científica en la UTEM se analizó utilizando la base de datos “ISI Web of Knowledge” para recabar las publicaciones indexadas (P-ISI) y que tuvieran al menos un autor con afiliación a la UTEM durante el período ... -
Serie N° 51: Los Videojuegos y el desarrollo de competencias de información.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2009-12)Review of definitions, examples and technological development of videogames, as they relate to libraries and education. It is analysed the application of two classification schemes commonly used in libraries to their ... -
Serie N° 50: Participación de las bibliotecas municipales de la Región Metropolitana en el Fondo Nacional de Fomento del Libro y la Lectura.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2009-11)Exploratory study on the statistics of presentation and awarding of projects to different national grants for public libraries in the Metropolitan Area of Santiago, Chile. -
Serie N° 49: La biblioteca centro del que–hacer comunitario.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2009-10)From an inclusive notion of culture and cultural management, the social role of the library in the community is thinking. Particularly the library is considered as a resource delivery space and active producer for poverty ... -
Serie N° 48: Una nota sobre lexicografía práctica o el arte de construir diccionarios.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2009-09)Reflections by the author on the function, typology and the criteria considered in the construction of dictionaries. -
Serie N° 47: Dime qué biblioteca tienes y te diré qué Alcalde eres: panorama de las bibliotecas municipales de la Región Metropolitana.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2009-08)Exploratory study on the situation of 40 municipal central libraries of the metropolitan area. It highlights the role of the Chilean government and the participation of mayors in the development of such cultural and civic centers. -
Serie N° 46: Enseñanza de la Bibliotecología usando software social.
(Departamento de Gestión de Información de la Universidad Tecnológica Metropolitana., 2009-07)Brief overview on Web 2.0, social software and education. It describes an experience of using social software to teach library science. It weighs strengths and weaknesses of this experience, and proposes recommendations ...